fbpx

Een B2B animatiefilm laten maken

Een B2B animatiefilm laten maken

 Waar moet je opletten als je een B2B animatiefilm laat maken?

 

Ieder bedrijf wil tegenwoordig een animatie die haar dienst of product uitlegt. Een animatie heb je in verschillende soorten, maten en stijlen. Welke past bij uw bedrijf? Waar moet opgelet worden als je een B2B animatie film laat maken voor je business? In dit artikel een paar speerpunten.

Waarom een B2B animatie?

De consument van tegenwoordig is audiovisueel ingesteld: volgens Forbes magazine kijkt 59% van de managers van tegenwoordig liever naar een filmpje dan dat ze documentatie moeten lezen. En meer dan de helft van al het mediaverkeer is gerelateerd aan het bekijken van videocontent. Een animatie inzetten voor uw bedrijf is dan een logische keuze. Dankzij een animatiefilm of explanimation van ongeveer een minuut begrijpt de kijker precies hoe uw product of dienst werkt. Op een manier die eenvoudig te onthouden is. Zo’n animatie laat zien hoe uw business zich onderscheidt van de concurrent.

Welk doel heeft de animatie?

Een animatie kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Zo kun je ze gebruiken om je klanten en potentiele prospects te informeren over een nieuw product of dienst. Anderzijds is het mogelijk om leads te vergaren doormiddel van een animatie. “Hoe dan?” – zult u zich afvragen. Doordat de animatie op een aantrekkelijke manier haarfijn uitlegt wat u doet weet een potentiele klant precies wat hij aan u heeft. Als de animatie dan ook nog verspreidt wordt via sociale kanalen, als Twitter, LinkedIn en Instagram kun je door de likes, shares en comments op te volgen potentiele klanten binnen harken.

Wat voor animatie past bij jou bedrijf?

Animatievideo’s heb je verschillende soorten en maten. Kies daarom een animatiestijl die bij je bedrijf en je doelgroep past. Een goede animator, animatiebedrijf of reclamebureau weet dit en doet hier onderzoek naar. Headline kiest bijvoorbeeld altijd een animatiestijl die bij je past. We onderzoeken het bedrijf, de doelgroep, bepalen het doel van de animatievideo en koppelen dit altijd terug naar onze klant. Op die manier heb je altijd een unieke animatie gericht op je bedrijf en doelgroep.

Waar zet je de animatie in?

Het mooie van een animatievideo is dat het eigenlijk op elk platform inzetbaar is. Het is een aandachtstrekker, een opwarmertje, een gespreksopener. Zo werkt een animatie natuurlijk veel beter op beurzen en events dan die suffe brochure die op de desk van je stand staat. Potentiele klanten lopen langs en worden gegrepen door het aantrekkelijke bewegende beeld. Ze blijven staan en kijken, dan kunt u veel gemakkelijker met ze in gesprek gaan. Ook het internet leent zich natuurlijk perfect voor een animatie. Zoals u weet kijkt 59% van de managers liever een filmpje dan dat ze documentatie lezen. Verspreid daarom uw animatie op LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+ of een willekeurig ander geschikt kanaal. Ook de salesafdeling zal ook ontzettend blij zijn met een animatie. Een ingewikkeld product of dienst uitleggen was voor hen nog nooit zo gemakkelijk. Ze kunnen de animatie gebruiken in hun sales pitch en daarna veel gemakkelijker een sale maken omdat de klant het product al begrijpt.

De animatie is klaar, wat nu?

Nu de animatie klaar is en je product of dienst in een zakelijke strakke video animatie is weergegeven. Begint de uitrol van de animatie. Uiteraard is het mogelijk om deze op de website te plaatsen en nooit meer naar om te kijken. Daarom is het wenselijk dat de animatie op meerdere platforms wordt geüpload. Zoals de website van je bedrijf, het YouTube-kanaal van je bedrijf en op Slideshare. Vervolgens kun je de animatie gebruiken in presentaties en op beurzen. Daarna zorg je ervoor dat de animatie gevonden kan worden, onder andere door een SEA campagne.

Wat kan je doen zodat je animatie gezien wordt?

Doormiddel van een Search Engine Advertising campagne (SEA) is het mogelijk om je animatie vindbaar te maken op het internet. Het enige wat je nodig hebt is een Google account. Een andere mogelijkheid is om je animatie als pre-roll te laten lopen op YouTube. De animatie is dan te zien als een reclame voor een ander filmpje aan. Het mooie van deze twee methoden is dat je de doelgroep zeer specifiek kan segmenteren. Zo weet je zeker dat alleen de juiste professionals de animatie te zien krijgt.

Resume

Tot slot een opsomming van waar je op moet letten als je een B2B animatiefilm laat maken:

  • De consument is audiovisueel ingesteld en ziet liever een filmpje dan dat ze lange documenten moeten lezen. Dankzij een animatie is het mogelijk om binnen een minuut je product of dienst uit te leggen en te laten zien wat jou onderscheidt van de concurrentie. Zorg er dus voor dat je animatie ongeveer een minuut duurt.
  • Bepaal het doel van de animatie. Wil je klanten informeren of toch meer leads behalen?
  • Let op wat voor animatie stijl je kiest, zorg ervoor dat je een professioneel bedrijf inhuurt die goed uitzoekt wat voor stijl er bij jou past, zodat je een unieke animatie krijgt.
  • De animatie is een aandachtstrekker, een opwarmertje, het is een gespreksopener. Op beurzen worden voorbijgangers gegrepen door het bewegende beeld en dat maak het veel gemakkelijker om in gesprek te komen met ze.
  • Voor de uitrol van de animatie is het handig om zoveel mogelijk platforms in te zetten. Beperk je niet tot je website maar gebruik ook YouTube, Slideshare en anderen.
  • Zorg er vooral ook voor dat je animatie gevonden en gezien wordt door het juiste publiek. Doormiddel van SEA en een Pre-roll op YouTube kun je je publiek geweldig segmenteren, zodat alleen de juiste personen jou B2B animatie film te zien krijgen.
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Call Now Button